ESSIQ startar 2018

ESSIQare runtom i våra regioner är tillbaka på kontoren sedan en vecka tillbaka, efter ankomsten av det nya kalenderåret. Då ESSIQ har brutet räkenskapsår så innebär inte årsskiftet något direkt avslut och nystart för ESSIQ-året. Däremot så är det en bra tidpunkt för att reflektera över det gång kvartalet och hur det gick.

Försäljningen för andra kvartalet i verksamhetsåret (okt-dec) uppgick till 51 miljoner kronor, en ökning med ungefär 19% jämfört med samma period förra året. En av ESSIQs största kunder idag är CEVT, och fordon är fortsatt vår största bransch, men vi ser samtidigt en ökning av andelen kunder i övriga branscher. Utöver nya spännande uppdrag och kunder runtom i landet så har vi även sätt en ökning av antalet inhouse-projekt på våra kontor, något som vi hoppas kunna berätta mer om vid senare tillfälle.

ESSIQs totala omsättning ökar även den jämfört med samma period tidigare år. Störst ökning har skett i Sydregionen, som ökar med nästan 50 % jämfört med samma period tidigare år. Lagarbetet, som gjordes av Mikael Häll och nyanställda regionchef Nils Bjerkås och konsultchef Daniel Åberg ses som bidragande faktorer till framgången, tillsammans med några nya och spännande kunder i regionen.

Även Östregionen ökar jämfört med tidigare år, där vi ser en ökning på nästan 20 %. I Östregionens fall går det att peka på, precis som i Sydregionens, de nya och spännande kunder som vi knutit till oss. En stor bidragande faktor till framgången är nyrekryteringar vi gjort i form av en rad konsulter samt arbetsinsatsen av Lars Berglind och Daniel Nicander tillsammans med nyrekryterade Magnus Engelmark och Bo Hedman

Västregionen ökar i samma takt som tidigare år, rekryteringen av nytänkande och professionella ingenjörer likaså. Vi tror också att rekryteringskampanjen ”Konsultchefen” ska generera i en utökning av personalstyrkan på sälj- och personalansvariga i regionen.

Med positiva siffror och en utökad ESSIQ-familj ser vi framemot vad de nästkommande kvartalen och år 2018 har att erbjuda.

Författare

  • Oscar Christiansson

    Marknadskommunikatör